tisdag 6 november 2012

Martha Stewart Crafters Clay

I Örnsköldsvik på High Coast Scrap demonstrerade jag denna produkt. 
Nu är det dags att även du får läsa lite om den.


Här visar jag den startbox som finns att köpa. Sedan finns det naturligtvis andra mallar och mer av färgerna.



Det är en lättarbetad, luftorkande lera som blir mycket lätt. Den är aningens böjbar- gummiliknande då den torkat, dvs, den spricker ej vad jag har kunnat konstatera. Lätt att hantera och jobba med. Jag har faktiskt inte något negativt att säga om den. 


Det följer med fyra olika färger + en större förpackning vit färg. Man behöver ytterst lite av den färgade leran. Det följer även med 4 olika gummimallar, två pinnar som man kan jobba med, gröna stjälkar samt grön tejp. Du förpackar leran i Ziplockpåsar. Jag har haft i en bit fuktat papper med, (inte mot själva leran, men utanför och ändå i påsen) så att leran ej skall torka. Har jag jobbat med den länge, så har jag även haft leran under fuktigt papper.


I startförpackningen finns även en färgkarta så att man lätt skall kunna blanda de färger som visas. Mycket smidigt! Använd de mycket små mängder som visas, tar du för mycket färg blir det synnerligen färgstarkt. Jag har nämligen provat. ;-)



Man tar leran, blandar den genom att dra och gnugga ihop den så att den får den önskade färgen. Här gjorde jag en lila färg. 



Sedan pressar man ut den i formen, se till att det ej är något veck i leran på den sida som åker ner i formen först. Tryck ner den och se till att en håller sig inom, och ända ut kanterna.

Sedan böjer du enkelt formen och ut ramlar den! 
Leran har en torktid på 24 timmar. 

Blir det för mycket lera i formen kan du ta en av pinnarna och dra från mitten och utåt. Då behålls leran kvar i formen. Stöd med ett finger om det behövs.


  
På vissa detaljer får man vara lite mera försiktig. Fågelns ben kan ibland vara lite svåra att få helt perfekta, jag skär då bara bort eventuellt överflöd med skalpell, efter att den torkat.






Här är några alster som jag har gjort! :)




Det var allt från mig idag! 
Lisa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar