måndag 10 mars 2014

Minialbum tutorial (igen) :)



Jag är verkligen inne i tillverkande av minialbum just nu - det är så ofantligt roligt att göra minialbum! Idag tänker jag visa ett minialbum som jag gjorde i torsdags hos min vän Elsa när hon hade en pysselkväll.

Albumet kommer jag att fylla med svartvita foton av minnen som upplevts - perfekt att bläddra i när man vill återuppleva dem igen, eller hur?!


Jag började med att skära till 5 st insidor till albumet av vit slät cardstock i storleken 14,5 x 14,5 cm.
Gör en prick, 1 cm in från ena sidan och ca 3,5 cm in från andra sidan, med hjälp av en penna (se bild nedan) och puncha sedan hål vid markeringarna (för att binda ihop albumet senare).




Nu är det dags att göra omslaget genom att skära till en bit cardstock som är 15,2 x 30,4 cm. Jag gjorde omslaget av mitt favorit cardstock som är den släta kraft cardstocken från Bazzill.

Biga omslaget med två lodräta skåror vid 15,2 och vid 13 cm utmed långsidan av cardstocken och vik därefter i bigningarna. Bigningarna är inte centrerade till mitten - den långa delen ska vara bak på minialbumet.


 Vik ihop cardstocken till albumomslaget så framsidan (med bigningen) ligger uppåt. Lägg ett av cardstocken till insidorna ovanpå och mät in vars hålen ska vara.



 Puncha genom så det blir hål i både den smala bigningen och på baksidan.



 Chalka runt alla kanter och bigningar på alla insidorna och även omslaget. 

Jag satte fast utstansade tabs på den yttre sidan på varje insida, dvs sidan mitt emot där jag hålade. Jag satte först fast den första och sista sidan och därefter den mittersta. Sist satte jag fast den andra och den fjärde sidan – allt för att det skulle bli rätt mellanrum.


För att dekorera insidorna så skar jag till papper som är 12,2 x 14 cm och chalka runt alla kanter. 

Jag använde mig av Maja Design papper ur kollektionen Vintage Spring Basics som kom ifjol men som är så fantastiskt vackra.

Det är snyggt när det är samma slags papper på ett uppslag. Lägg gärna dem i rätt ordning i albumet innan det är dags att fästa den med dubbelhäftande tejp så det inte blir fel.

  


Det är nu dags att dekorera framsidan av albumet. Jag valde att använda mig av samma mönstrade papper som jag använde till insidan. Å så blommor i massor, bling, organzaband och glitterlim. Med en bra titel så blir minialbumets framsida komplett.

 
 Jag använde mig av Basic Greys minibokstäver till titeln tillsammans med Maja Designs nedersta del av ena mönstrade pappret.
  





Avsluta med att fästa ihop alla sidor genom att trä ett fint band från framsidan och genom alla hål, dra bandet på baksidan till nästa hål och trä genom alla andra hål till framsidan. Knyt en fin rosett på framsidan.


Jag hoppas att ni blir inspirerade att göra ett eget minialbum - lycka till!


Material jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar